Dünya’nın pek çok yerinde kullanılan köprüler yalnızca bulundukları bölgede ulaşımı kolaylaştırmakla kalmıyor aynı zamanda bazı değerleri temsil etmeleri ve sahip oldukları bir takım özellikleriyle de dikkat çekiyor.
Türkiye coğrafi konumu ve tarihi geçmişi sayesinde zengin bir kültüre sahip. Sahip olunan bu engin kültür birikimi pek çok alanda olduğu gibi inşa edilen yapılarda da fark ediliyor. Şimdi Türkiye’de kendi alanında önemli sıralamaya sahip ve kıymetli değerlerimizi temsil eden köprüleri inceliyoruz. İşte o köprüler:
Türkiye Cumhuriyeti’nin 100. kuruluş yılını sembolize eden 2023 metrelik orta açıklığa sahip
1915 Çanakkale Köprüsü, 101 kilometre uzunluğundaki Malkara-Çanakkale Otoyolu kapsamında, Gelibolu-Lapseki arasında Çanakkale Boğazı geçişini sağlıyor. Türkiye Cumhuriyeti’nin 100. Kuruluş Yılını sembolize eden 2023 metrelik orta açıklığı ile Dünyanın En Uzun Orta Açıklıklı Asma Köprüsü unvanına sahip.
1915 Çanakkale Köprüsü 770’er metre yan açıklıklar ile uzunluğu 3.563 metreye, 365 ve 680 metrelik yaklaşım viyadükleri ile birlikte toplam geçiş uzunluğu 4.608 metreye ulaşıyor. Trafiğe 2×3 şeritli hizmet veren ve çelik kule yüksekliği 318 metre olan köprünün yüksekliği Seyit Onbaşı Top Mermisi Figürleri ile 334 metreye ulaşıyor.
Marmara Otoyol Ringinin tamamlanmasını sağlayan Kınalı-Tekirdağ-Çanakkale-Savaştepe Otoyolu’nun en önemli geçiş noktasını oluşturan ve Çanakkale Boğazı’nda tarihte ilk kez kesintisiz karayolu bağlantısını sağlayan 1915 Çanakkale Köprüsü ile boğaz geçiş süresi 6 dakikaya iniyor.
Dünyanın en geniş köprüsü
Her yönüyle en prestijli projelerden biri olan Yavuz Sultan Selim Köprüsü çağdaş, estetik, kullanılan en gelişmiş malzeme ve mühendislik teknikleriyle Türkiye’nin sembol projelerinden.1.408 metrelik ana açıklığı ile üzerinden raylı sistem geçen dünyanın en uzun köprüsü Yavuz Sultan Selim Köprüsü’nün toplam boyu, kenar açıklıkları ile birlikte 2.164 metreye ulaşıyor.
Asma köprü ile gergin eğik askılı köprünün birleşimi şeklinde dizayn edilen Yavuz Sultan Selim Köprüsü, hibrid tasarımı ile kendi kategorisinde benzersiz ve çarpıcı bir örnektir. 26 Ağustos 2016 tarihinde hizmete giren Yavuz Sultan Selim Köprüsü, 330 metreyi bulan asma köprü kulelerine sahip, 59 metre genişliği ile dünyanın en geniş köprüsüdür.
Büyük bir otoyol projesi olan Kuzey Marmara Otoyolu’nun İstanbul geçişini teşkil eden Odayeri-Paşaköy kesiminde bulunan Yavuz Sultan Selim Köprüsü, boğaz köprülerinde ve çevre yollarında neredeyse her gün yaşanmakta olan, zaman, iş gücü ve akaryakıt kayıplarına sebebiyet veren trafik yoğunluğu azaltıyor. Aynı zamanda İstanbul’un kuzeyinde yer alan İstanbul Havalimanına hızlı ve güvenli bir ulaşım imkanı sağlıyor.
Dünyada üzerinden tramvay geçen ender baskül köprü: Galata Köprüsü
İstanbul’da 1914 yılında Haliç’e inşa edilen Galata Köprüsü Karaköy ve Eminönü’nü birleştiriyor. Günümüzde hizmet vermeye devam eden köprü, 490 metre uzunluğundadır ve 80 metrelik kısmı açılabilen bir baskül köprüdür. Galata Köprüsü Dünyada üzerinden tramvay geçen ender baskül köprülerden biridir.
15 Temmuz Şehitler Köprüsü, eski adıyla Boğaziçi Köprüsü ya da boğaza inşa edilen ilk köprü olmasına atıfla halk arasında Birinci Köprü; Karadeniz ile Marmara Denizi’ni birbirine bağlayan İstanbul Boğazı üzerinde yer alan üç asma köprüden biri ve ilkidir. Köprünün ayakları Avrupa Yakası’nda Ortaköy, Anadolu Yakası’nda Beylerbeyi semtlerindedir.
15 Temmuz Şehitler Köprüsü
İstanbul Boğazı üzerine yapılan ilk köprü olmasından dolayı halk arasında Birinci Köprü olarak da adlandırılan Boğaziçi Köprüsü, daha sonra yapılan Fatih Sultan Mehmet Köprüsü, Yavuz Sultan Selim Köprüsü ve Avrasya Tüneli’yle birlikte kentin iki yakası arasındaki kesintisiz kara ulaşımını sağlıyor. Türkiye Cumhuriyeti’nin kuruluşunun 50. yıldönümü şerefine 30 Ekim 1973 tarihinde hizmete açılan köprü yapımı tamamlandığında dünyanın en uzun dördüncü asma köprüsüyken, 2012 yılı itibarıyla yirmi birinci sırada bulunuyor. 26 Temmuz 2016’da köprünün resmî adı, 2016 Türkiye askerî darbe girişimi sırasında köprüde hayatını kaybeden vatandaşların anısına 15 Temmuz Şehitler Köprüsü olarak değiştirildi.
Anadolu ile Balkanları birbirine bağlayan tek köprü ve dünyanın en uzun taş köprüsü
Edirne’de, Ergene Nehri üzerinde, Anadolu ile Balkanları birbirine bağlayan tek köprü ve dünyanın en uzun taş köprüsü olma özelliğini taşıyan tarihi bir köprü olan Uzun Köprü, eski adıyla Ergene Köprüsü; 1.392 metre uzunluğunda, 6,80 metre genişliğindedir.174 kemere sahip olan köprünün kemerlerinin bazıları sivri, bazıları yuvarlaktır. Köprünün yüksekliği ve genişliği yer yer değişiyor. Uzun Köprü taş ayakları arasında bulunan fil, aslan, kuş figürleri ile dikkat çekiyor.
Köprü, Osmanlı’nın Balkanlar’a yapacağı fetihlerde doğal bir engel olarak karşılarına çıkan Ergene Nehri’ni aşmak için kurulmuştu. Daha önce yapılan tahta köprülerin nehrin suları ile yıkılması üzerine yapılan taş köprü, Türk ordusunun akınlarını kışın da sürdürebilmesini sağladı.