Avustralya Brisbane’in metro ulaşım sistemindeki tıkanıklığı hafifletmeyi ve artan nüfus için ulaşımı iyileştirmeyi amaçlayan Cross River Rail projesi, sınırlı alan nedeniyle çok sayıda engelle karşılaşıyor. İnşaatın yüklenicisi Kenny Constructions’a zorluklar karşısında özel çözümler sunan Mammoet, kendinden tahrikli platform üzerine konumlandırılmış özel bir paketleme yapısıyla destek sağladı.
İnşaat mühendisliği yüklenicisi Kenny Constructions’ın, yeraltı istasyonuna her biri 70 tona kadar ağırlığa sahip 59 beton kiriş kurması gerekiyordu. Kısıtlı boşluk payı ve kafes kirişlerin her iki tarafında birkaç milimetrelik açıklık gibi zorlukların üstesinden gelmek, süreci mümkün olan en kısa sürede ve daha geniş saha için minimum kesintiyle tamamlamak açısından kritik önem taşıyordu. Proje kapsamında vinçlerin kullanılması mümkün olmadığından Mammoet ustaca bir çözüm geliştirerek; kendinden tahrikli platform üzerine konumlandırılmış özel bir paketleme yapısı önerdi. Öneri kapsamında dört adede kadar kafes kirişin aynı anda taşınmasını ve kurulmasını sağlayan Modüler Treylerler (SPMT’ler) genel süreci önemli ölçüde hızlandırdı. Çözümü doğrulamak için ekip, paketleme yapısını ve nakliye konfigürasyonunu yakındaki tersanede bir araya getirerek bir dizi deneme çalışması gerçekleştirdi. SPMT’lerin hidrolik süspansiyonu ve elektrikli çoklu direksiyon sistemi, kirişleri belirlenen konumlarına dikkatlice yerleştirmelerine olanak sağladı.
Zorlu sahada hassas çözümler
Projenin saha koşullarından dolayı en zorlu yönü sınırlı açıklıktı. Kirişlerin her biri 17,6 metrelik bir açıklığa sahipti ve her iki tarafta sadece 100 mm boşluk kalıyordu; bu, bir kredi kartının genişliğinden biraz daha fazlaydı. Ancak toplam ağırlığı 193 ton olan ilk kiriş seti, istasyon mağarasının en uzak ucuna, 150 metrelik bir mesafeye gitmek zorunda kalıyordu. İlk aşamada, her biri 48,3 ton ağırlığında 55 kafes kiriş kuruldu, bunu ikinci aşamada her biri 70 ton ağırlığında dört adet ekstra büyük kafes kiriş izledi. Ancak operasyon ön planlamasının bir parçası olarak Mammoet, her iki aşamada da aynı konfigürasyonun kullanılabileceğini garanti ederek daha fazla zaman tasarrufu sağladı. Her yolculukta dört adede kadar kafesin taşınması ve kurulması, toplamda yaklaşık 15 yineleme gerekti. Titiz planlama, özel ekipman ve uzman uygulama sayesinde tüm operasyon sorunsuz bir şekilde ilerledi. Kenny Constructions Proje Müdürü Fergus McHugh ise projeye çözüm sağlayan Mammoet’i hakkında şu sözleri kullandı: “Bu zorlu çalışma içinde her şey planladığımız şekilde ilerledi. Mammoet ekibiyle çalışmaktan büyük bir zevk aldık. Doğru seçim yaptığımız için memnunuz.”
Seyahat süresi azaldı, verimlilik arttı
Proje kapsamın güvenli ve verimli bir şekilde tamamlanması, Cross River Rail projesine 5,4 milyar Avustralya Doları değerinde önemli bir katkı sağladı. Dört yeni metro istasyonunun, 10 kilometreden fazla yeni demiryolu hattının ve Brisbane Nehri’nin altındaki 5,9 kilometrelik ikiz tünellerin ve merkezi iş bölgesinin eklenmesi, yoğun saatlerdeki seyahat sürelerini %24 azaltacak ve günde 9.000 ilave yolcu ağırlaması planlanıyor. Mammoet, uzmanlığını ve yenilikçi çözümlerini kullanarak şehrin ulaşım ağındaki darboğazın çözülmesine yardımcı oldu ve bölgenin ekonomik büyümesine katkıda bulundu. Bu altyapı gelişimi, Güney Doğu Queensland’de öngörülen %40’lık nüfus artışını destekleyerek bölge ekonomisine önemli bir destek sağlıyor.