Kalıp ve güvenlik çözümleri sağlayıcısı Doka USA, Doka’nın hızlı bir zaman çizelgesine dayanan devasa üç binalı Hyundai Motors projesine dahil olduğunu açıkladı. 5,5 milyar dolarlık üç binalı proje, ABD’nin, Georgia eyaletinde bulunan Savannah, Ga yakınlarında 2.967 dönümlük arazi üzerinde yer alıyor.
Sahil kenti Savannah, GA’nın yakınlarında yer alan Hyundai Motors’un 5,5 milyar dolarlık elektrikli araç (EV) ve akü fabrikası, 2.000 dönümden fazla arazi üzerinde bulunuyor. Tesisin, hızla büyüyen Kuzey Amerika pazarına yönelik EV üretmek için 8.000’den fazla kişiyi istihdam etmesi beklenirken aynı zamanda ABD’li tüketiciler, Enflasyon Azaltma Yasası sayesinde yurt içinde üretilen elektrikli araçlar (EV) için 7.500 dolarlık vergi kredisi ile teşvik edilecekler. Georgia Valisi Brian Kemp, EV tesisinin eyalet tarihindeki en büyük proje olduğunu açıkladı. Araç üretmek için kullanılacak çeşitli binalardan ve onlara güç sağlayacak akü ve güç aktarma organlarından oluşuyor. Hyundai Motors’un 2023 Ocak’ta başladığı inşaat, yeni tesisteki ilk üretimine Nisan 2024’te başlamayı planlıyor. Tam üretimin ise 2025’in ilk yarısında gerçekleşmesi bekleniyor. Her bina ayrı bir proje olarak ödüllendirilmiş olup, genel proje zaman çizelgesi göz önüne alındığında, ekiplerinin birçoğu hızlı bir şekilde harekete geçmek ve inşaat aşamalarını karşılamak için Doka’nın teslimat hızına güvenildi. Sahanın modül fabrikası, pres binası, boyahane ve menfezlerinde Doka kalıp sistemleri kullanıldı.
Modül Fabrikası
Fabrikanın zorluklarından bahsedilirse işin kapsamı, büyük çukurların kazılmasını ve ardından dökülmüş temellerin, zemin döşemesinin ve 14-17 ft’lik duvarların kurulmasını kapsıyordu. Kalıp hizmetleri sağlamak için Harcon Inc. seçildi, ancak asıl beton yüklenicisi projeden erken çekildi. Hassas Beton İnşaat dezavantajlı bir durumda devreye girdi; geç girişleri, zaten programın gerisinde kalan bir projeyi harekete geçirmek için daha kısa bir teslim süresi anlamına geliyordu. Ekibin en kısa sürede malzemeye ihtiyacı vardı. Çözüm olarak daha önce Doka ile çalışmış olan her iki yüklenici de beton çukur duvarları için Frami XLife kalıbını kullanmaya karar verdi. Kalıbın hızlandırılmış bir zaman çerçevesinde teslim edilmesi konusunda Doka’ya güvenebileceklerini biliyorlardı. Doka Müşteri Yöneticisi Jeffrey Wilson, “Buradaki işimiz basit bir projeydi ama iş çok büyüktü. Yaklaşık dört hafta içinde 12.000 metrekarelik ekipmanı tasarlayıp teslim etmemiz gerekiyordu” açıklamasında bulundu. Frami, hafif tasarımı nedeniyle bu proje için ideal kalıp çözümü sağladı. Panellerin kullanımı kolay ve vinç kullanılmadan elle çok hızlı bir şekilde kurulabiliyor. Frami panelleri, duvar ve temel oluşturmak için hem dik hem de yatay olarak kullanılabiliyor. Böylece tüm şantiye koşullarına optimum uyum sağlanıyor.
Zaman çizelgesindeki sıkışıklıkta Doka, proje bazlı hareket etti
Beton yüklenicileri Atom Concrete ve CONTEK Construction, 6800T Damgalama Çukuru, Hurda Tüneli, Hurda Çukuru ve 2400T Çukuru da dahil olmak üzere binadaki hasır temeller, duvarlar, iskeleler ve yükseltilmiş döşemeler için tüm betonun şekillendirilmesiyle görevlendirildi. Ekip, doğasında olan hız ve kullanım kolaylığı nedeniyle Doka sistemlerini seçti. Her yapının içindeki duvarların ve yükseltilmiş kapakların orijinal inşaat süresi yaklaşık beş ayı buluyordu. Ancak proje başladıktan yaklaşık bir ay sonra zaman çizelgesi iki aya kısaltıldı. Yükleniciler yükseltilmiş kapaklar için 10k Destek Sistemini kullandılar. Kısaltılan programı karşılamak için Doka, destek düzenini optimize ederken, destek ve duvar kalıbı işlerinin miktarını artırarak iş programının üç ay kısaltılmasına yardımcı oldu. Ekip, üç çukur ve tünel duvarı için Frami XLife el cihazı ve Framax XLife çerçeveli duvar modüler kalıp sistemlerini kullandı çünkü bunlar dökümler arasında şekillendirme için hızla yeniden ayarlanabiliyordu. Her iki sistemde de hızlı, hafif kelepçeler ve hızlı montajı mümkün kılmak için çok yönlü bağlantı çözümleri (Framax) veya daha az sayıda bağlantı (Frami) bulunuyor. Projenin sıkışık teslimat zaman çizelgesini karşılamak için Doka, şirket içi kalıp yerleşimi ve profesyonel mühendis kontrolünü sağlayarak kalıp teslimatlarının beş iş günü içinde başlamasını sağladı. Halihazırda sahada bulunan yaklaşık 12.000 metrekarelik duvar kalıbıyla başlayan Doka, bu miktarı sekiz iş günü içinde yaklaşık 39.000 metrekareye çıkarmayı başardı.
Boyahanede Framax duvar oluşturma sistemleri kullanıldı
Genel yüklenici Sys-Con bu proje için beton işlerini kendisi gerçekleştiriyor. Damgalama Binası projesine benzer şekilde Sys-Con, binanın yükseltilmiş kapakları için 10k destek ve duvarlar için Framax duvar oluşturma sistemleri kullandı. Ancak müteahhit duvarları dökmeye hazır olana kadar yapı dört büyük yeniden tasarımdan geçmişti. Neyse ki Framax, saha değişiklikleri veya gereksinimlerine göre kolayca yeniden ayarlanabiliyor. Proje ekibi, Doka’nın yardımına veya kalıbın yeniden tasarlanmasına ihtiyaç duymadan kalıp düzenini sahadaki tasarım revizyonlarına göre ayarlayabildi. Hem Boyahane hem de Damgalama Binası için Doka saha servis temsilcileri, sistem eğitimi verdi ve duvar kalıbı için döküm öncesi inceleme sağladı.
Menfezler
Yükleniciler, çeşitli yağmur suyu tünellerinden bazılarının beton işlerini sağladı. Tünel hücreleri 9’x6′ boyutunda ve dört hücreye kadar genişliğe ve sıkı bir programa sahipti. Ön montaj için yer olmayıp, hızlı ve verimli bir döngü sistemine ihtiyaç duyuluyordu. Doka, önceden monte edilmiş Dokamatic masalarını sağladı. Dört standart boyutu olduğundan, her tünel hücresinin genişliğine minimum dolguyla uyacak bir boyut sağlayabildi. Pille çalışan DoKart’la masaların sökülmesi ve taşınması kolaylıkla yapıldı. Doka’nın müşteri yönetiminden mühendisliğe kadar sunduğu eşsiz hizmet, proje ekiplerinin programa bağlı kalması için her proje için büyük miktardaki ekipmanın zamanında teslim edilmesini sağladı.