Fas’ın Cebelitarık Boğazı Araştırmaları Ulusal Şirketi (SNED), Fas ile İspanya’yı birbirine bağlayacak 6 milyar euro’luk bir deniz tüneli projesi planlarını yeniden gözden geçiriyor.
Projeye onay verilirse İspanya, Portekiz ve Fas’ın FIFA Dünya Kupası’na ortaklaşa ev sahipliği yapacağı 2030’dan önce tamamlanması hedefleniyor. İlk olarak 1979’da önerilen tünel, Fas’taki Kazablanka ile İspanya’daki Madrid arasında yüksek hızlı bir demiryolu bağlantısı sağlayacak ve bu da iki şehir arasındaki seyahat süresini sadece beş buçuk saate indirebilecek. SNED’in İspanyol mevkidaşı SECEGSA ile birlikte tünelin inşası için uygun teknolojiyi belirlemek üzere araştırmalar yürüttüğü belirtiliyor. SNED ve SECEGSA, sismik yansımayı kullanarak 10.000 kilometreden fazla jeofizik özelliğin yanı sıra 5.000 kilometreden fazla yan sonar araştırması ve deniz tabanından toplanan 5.000 numuneyi kapsayan toplam 44 oşinografik araştırma gerçekleştirdiğini söyledi. İspanya’nın Bologna ve Tarifa gibi yerlerinin yanı sıra Fas’ın Tanca yakınlarında da çok sayıda kuyu açıldı.
Proje potansiyeli büyük ilgi uyandırıyor
Projenin zorluklarından biri ise iki kıta arasındaki en kısa mesafenin yaklaşık 14 kilometreyi bulmakla beraber aynı zamanda en derin rota olması ve bazı bölgelerde deniz derinliğinin 900 metreye ulaşmasıdır. Avrasya ve Afrika levhaları ile Alboran alt levhasının yakınsaması nedeniyle artan tektonik aktiviteyle birlikte Cebelitarık Boğazı’yla ilişkili sismik zorluklar da mevcuttur. Avrupa Komisyonu, Avrupa-Akdeniz Ortaklığı, Batı Akdeniz Ulaştırma Araştırmaları Merkezi, Arap Mağrip Birliği ve Birleşmiş Milletler Ekonomik ve Sosyal Konseyi (ECOSOC) dahil olmak üzere kuruluşların tümü, potansiyeli göz önüne alındığında bu projeye ilgi gösterdi. SNED ve SECEGSA, önerilen tünel projesinin finansmanının denetlenmesinden müştereken sorumlu olmakla birlikte uluslararası topluma da fayda sağlayacaktır. İnşaatına ilişkin resmi bir rakam açıklanmasa da son tahminler toplam maliyetin 6 milyar Euro civarında olduğunu gösteriyor.