27 yıl önce iş ve inşaat makineleri sektörüne yönelik olarak çıkardığı Makina Market dergisi ile yayıncılık sektörüne giriş yapan Apa Yayıncılık, 6 dergi ile sektördeki büyümesini sürdürüyor.
Abonelik Formu
Abonelik Formu

Daha uzun gökdelenler inşa etmenin sınırları nelerdir?

Suudi Arabistan’daki 1 km yüksekliğindeki Cidde Kulesi’nin bitip bitmeyeceği konusundaki spekülasyonlar devam etse de, krallıkta 2 km yüksekliğinde bir gökdelen inşa etme planlarına çoktan başladı. 2 km yüksekliğindeki bir bina, dünyanın mevcut en yüksek binası olan 828 metre yüksekliğindeki Burj Khalifa’yı yaklaşık 1,2 km aşıyor. Yükseklikteki bu kadar büyük artışlar şu soruyu akla getiriyor: Süper yüksek binalar inşa etmenin sınırları var mı ve bu sınırları yöneten nedir?

Chicago merkezli Adrian Smith ve Gordon Gill Architecture’daki mimarlık firmasında Süper Yüksek Bina Teknolojisi Danışmanlık Direktörü olan Peter Weismantle, yüksek binalar üzerinde onlarca yıllık deneyime sahip. Weismantle, “Sınırların teknolojik olduğunu düşünmüyorum. Birincisi para ve bu yüksek binaların ekonomisi” dedi. Yüksek bina inşa etmek için çok fazla bir alanın olması gerektiğini kaydeden Peter Weismantle, “Çok fazla yüzey alanı bulunan projelerin en büyük sorunu metrekare başına belirlenen maliyet oluyor. Bu kadar büyük ölçekte binalar inşa etmenin maliyetine bağlı olarak, harcanan süre de ayrıca önemli bir noktada bulunuyor. Bu tip binaları herhangi bir yerde verimli bir şekilde inşa etmek için, hızlı davranmalısınız. Bu hızın süresi ise yaklaşık 5 yıl kadardır. Planlanan süre içerisinde enflasyon gibi parametrelere de dikkat etmeniz gerekiyor” ifadelerini kullandı.

Sınırlar teknolojik değildir

Yüksek binaların sadece büyüklükleriyle değil, yaşam standartlarının da oldukça farklı olduğunu belirten Weismantle, Chicago’dan 1.600 (5.200 fit) metre irtifadaki bir uçak seyahatiyle Denver’a uçtuğunuzda alışmanız bir gününüzü alıyor ve baş ağrısı çekiyorsunuz örneğiyle yüksekliğin insan sağlığına olan etkilerinden bahsetti. Weismantle, “Bu nedenle, deniz seviyesinden 2.000 metreye iki dakikalık bir asansör yolculuğu insan vücudunu strese sokabilir” dedi ve konuşmasını şu şekilde sürdürdü: “Çözüm olarak, binaya basınç uygulanabilir. Ancak dış duvarları tamamen hava geçirmez tutmanın kolay olmamasının yanı sıra, bunun büyük miktarda enerji tüketeceği konusu da unutulmamalı.” İnşaa edilecek bu binalardaki önemli noktalara değinen Weismantle, “Böyle bir bina yapacaksanız, zemin seviyesinden dairenize veya ofisinize gitmek zorunda kalmayacağınız dikey bir şehir olduğundan emin olmalısınız. Ancak bu süreçte şöyle bir sorun baş gösteriyor. İnsanlar her zaman kapalı alanlarda kalmak istemezler, dışarı çıkıp gökyüzünü görmek isterler. Yani bu binalardaki en büyük sorunlardan birisi de aslında insanın doğası gereği istediği ihtiyaçları” dedi.

Peter Weismantle, betonun ağırlığı ve dayanıklılığı sayesinde, süper uzun inşaatlar yapılabileceğini belirtiyor ve sözlerine devam ediyor: “Bir bina inşaatında ağırlık iyi bir şeydir çünkü rüzgar kuvvetlerinin bir kısmına karşı koyabilir. Yüksek binalarda, deprem bölgelerinde bile rüzgara göre tasarım yaparsınız. Rüzgar için tasarım yapabilirseniz, sismik genellikle kendi başının çaresine bakar. Rüzgar bir binaya çarptığında, girdap dökülmesi nedeniyle onu rüzgarın yönüne dik olarak etkiler. Kullanılan beton, kütlesi nedeniyle gerçekten iyi bir malzeme olarak öne çıkıyor. Çünkü doğal bir sönümleme sağlıyor” ifadelerini kullandı.

Malzemeler ve temeller
 Maliyetleri düşürmek için yeni teknolojiyi kullanmak

Gelişmekte olan ülkelerde malzeme ve işçilik daha pahalı hale geldikçe, Weismantle inşaatın emek verimliliğini artırabilecek ve israfı azaltabilecek her şeyi benimsemesini bekliyor ve Weismantle, “BIM teknolojilerinden daha fazla yararlanılmalı. Binayı kelimenin tam anlamıyla makinede inşa edebilir ve ardından bu bileşenleri bir fabrikaya sokabilirseniz, bu oran daha fazla gelişir  Ancak inşaattaki her şey o kadar tek seferlik ki ihtiyacımız olan ölçek ekonomilerini oluşturmak oldukça zor” açıklamalarını yaptı.

Total
0
Shares
Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

ÖNCEKİ HABER

ENKA’dan 1,3 milyar avroluk proje

SONRAKİ HABER

Honda Otonom Çalışma Aracı (AWV), ConExpo-Con/Agg 2023’te görücüye çıkacak

BENZER HABERLER