İntek Kalıp ve İskele, köprü trafiğe açıldıktan sonra yapılmak zorunda kalınan Box-Out yapılarında uyguladığı sıra dışı çözüm ile başarılı referanslarına bir yenisini daha ekledi. 1915 Çanakkale Köprüsü projesinin kıyı bölümleri olarak adlandırılan ‘köprü yaklaşım viyadükleri’ bölümleri, köprünün hem Avrupa hem de Asya güzergahlarındaki viyadüklerinde itme-sürme metoduna (Incremental Lunching Method) uygun olarak tasarlanarak inşa edildi.
Avrupa ve Asya kesimlerindeki viyadüklerin uzunluğu sırasıyla 365 metre ve 680 metre uzunluğunda bulunuyor. Proje yapım aşamasında ana köprü halatının montajı ve viyadüklerin yapımı aynı döneme denk gelmiştir. Ana köprü halat yapımında kullanılan platformun viyadüklere yakın geçtiği yerde, viyadükler konsol kısımları ile çakışmıştır. Bu nedenle Avrupa tarafında 2.44 metre genişliğinde ve 137.25 metre uzunluğunda, Asya’da tarafında ise 2.44 metre genişliğinde 331.25 metre uzunluğunda yer alan, servis yolu ve gerektiği zamanlarda köprüde bakım – onarım yapılması amacıyla kullanılacak olan ve “Box-Out” olarak adlandırılan yapıların, ana köprü halat imalatları tamamlandıktan sonra yapılmasına karar verilmiştir. Buna ek olarak, ana köprü halatının, viyadüklerin çok yakınından geçtiği belirli bölgelerde, rüzgar etkileri de düşünülerek, “Box-Out” genişlikleri bir miktar daraltılmıştır. “Reduced Zone” olarak adlandırılan bu daraltılmış kısımlar; Avrupa tarafında 1.89 metre genişliğinde ve 25 metre uzunluğunda, Asya tarafında ise 1.94 metre genişliğinde ve 54.75 metre uzunluğunda bulunuyor.
Deniz üzerindeki çalışmada özel kalıp sistemi kullanıldı
Denizin üzerinde olduğu için alttan iskele kurularak desteklenmesi mümkün olmayan “Box-Out” yapısı mevcut köprüye asılarak statik olarak konsol çalışan özel bir kalıp sistemiyle desteklendi. Bölgenin iklim özelliklerinden dolayı, sistem kullanım aşamasında fırtına düzeyindeki rüzgar yüklerine maruz kalabilecektir. Tasarım ve üretim bu büyük rüzgar yükleri de dikkate alınarak yapılıyor. Toplam 64 metre uzunluğunda “Box-Out” kalbi verilmiştir. Bu kalıplar 32 metre olarak köprünün hem Asya hem de Avrupa tarafında aynı anda kullanılabilecektir. Mevcut köprü dışında kalan 224 santimetre genişliğindeki “Box-Out” döşemesini dökebilmek için, üst kısımda dışarıya uzanan ana yatay NPU 220 profilin ucuna farklı geometriye sahip dikey profil asılmıştır.
“Reduced Zone” kısmında kalıbın sökülmeden ayarlanabilmesine imkan sağlandı
“Box-Out” döşeme kalıbı, bu profile asılan çelik perde kuşağının üzerinde oluşturulmuştur. Dikey profilin altında oluşturulan güvenli alanda ise işçiler hem montaj hem de demontaj işlerini yapabileceklerdir. Dikey profilin düz olmamasının sebebi, farklı rüzgar yükleri anında mevcut köprü asma kablolarının yapacağı yanal hareketlerde, kabloların dikey profile, dolayısıyla kalıba çarpmalarını engellemek içindir. Aynı zamanda dikey profiller, yatay ana profile hareketli özel bir mekanizma ile bağlanmıştır. Bu sayede dikey profil, yatay profil üzerinde geriye doğru hareket edebilmektedir. Bu özellik, köprünün “Reduced Zone” kısmında “Box-Out” döşemesinin genişliği azaldığı zaman, kalıbın sökülmeden ayarlanabilmesine olanak sağlamaktadır.
Modül kalıbın, İntek Gebze fabrikasında sorunsuz bir şekilde çalıştığı kontrol edildi
Tüm sistem aynı anda rayların içerisinde, yatay çelik kuşaklara monte edilmiş tekerler sayesinde yürütülerek, bir sonraki betonu dökülecek alana taşınacaktır. Sistem, beton ağırlıklar kullanılarak dengeye alınmıştır. Beton ağırlıklar, akan trafikte olası bir araç çarpmasına karşı önlem amaçlı olarak çelik profillerden oluşturulmuş bir kafes içerisine alınmıştır. En ufak detaylarına kadar tüm sistemi oluşturan parçaların kalite belgeleri ve sistemin tüm hesapları imalata girilmeden önce yüklenici firma ve işverenleri ile de paylaşılmış ve bütün onaylar alındıktan sonra imalatlar tamamlanarak, kalıpların sahaya sevkiyatları gerçekleştirilmiştir. Aynı zamanda imalat devam ederken bir modül kalıp, İntek Gebze fabrikasında birebir olarak kurulmuş ve raylar üzerinde yürütülerek sistemin sorunsuz olarak çalıştığı kontrol edilmiştir.