27 yıl önce iş ve inşaat makineleri sektörüne yönelik olarak çıkardığı Makina Market dergisi ile yayıncılık sektörüne giriş yapan Apa Yayıncılık, 6 dergi ile sektördeki büyümesini sürdürüyor.
Abonelik Formu
Abonelik Formu

Doka, ulaşım projelerindeki uzmanlığını Uluslararası İhtisas Fuarı’ndaki ziyaretçilerine aktardı

Dünyanın önemli tünel, köprü, yol, viyadük ve pilon projesine çözüm sunan Doka; sahadan gelen tecrübelerini, 15-17 Eylül tarihlerinde İzmir’de gerçekleşen “5. Uluslararası Karayolları, Köprüler ve Tüneller İhtisas Fuarı”nda katılımcılarıyla paylaştı. Fuarda; sektör paydaşları, kamu kuruluşları, üniversiteler, STK’lar, müteahhit ve alt yüklenici şirketlerden temsilciler ile bir araya gelen Doka Kalıp İskele Genel Müdürü Ender Özatay, ulaşım alanındaki önemli yapılarla ilgili bilgiler verdi.

Ender ÖZATAY – Doka Kalıp İskele Genel Müdürü

Bugüne kadar Osmangazi ve Çanakkale Köprüleri gibi önemli projelerde yer alan Doka Kalıp İskele’nin Genel Müdürü Ender Özatay; fuarda yaptığı konuşmasında köprü, tünel ve yol yapımının önemli bir bilgi birikimi, tecrübe ve ihtisas gerektirdiğini vurguladı. Doka’nın başarılı bir şekilde proje yürütmek için gereken tüm özelliklere sahip olduğuna dikkat çeken Özatay, “154 yıllık uluslararası bilgi birikimi ve ekibimizin uzmanlığı ile ülkemizin önemli ve örnek projelerinde yer almaktan gurur duyuyoruz. Özel sektörün yanı sıra kamu kuruluşlarıyla yaptığımız iş birlikleriyle, büyük çaplı projeler gerçekleştiriyoruz. Bu projelerin farklı zorluk ve uzmanlık gerektiren özellikleri bulunuyor. Ayrıca halen Doka’nın inşaat verimliliğini artırmak ve bunları sistematik bir şekilde uygulamak için tedbirler geliştiriyoruz. Kalıp teknolojisinde öncü olmaya devam etmemizin sebebi de budur“ dedi. Doka’nın daima müşterilerine somut fayda ve katma değer sağlayacak çözümlerle yaklaştığına da değinen Özatay, müşterilerini dinleyerek onların ihtiyaçlarına yönelik en güvenilir çözümleri sunduklarını ifade etti.

Doka’nın önceliği ‘güvenlik’

Görev aldıkları projelerde kendileri için en önemli kriterleri sıralayan Özatay, bu kriterlerin başında ‘güvenlik’ unsurunun geldiğini söyledi. Özatay, her projede iş güvenliğine maksimum önem verildiğine ve firmalara sunulan tüm sistemlerin üst düzey iş güvenliği sağladığına dikkat çekerek, bu şekilde iş verimliliğini artırdıklarını belirtti. Ürün ve hizmetleriyle inşaat sektöründe maksimum güvenlikli bir çalışma ortamı yaratarak ve hızlı imalatı mümkün kılarak şantiye maliyetlerini de aşağıya çektiklerini belirten Özatay, “İnşaat sektöründe özellikle yüksekte çalışmanın getirdiği tehlikeler, kalitesiz ve herhangi bir kalite normuna uymayan sistemsiz kalıp malzeme tercihleri ve mühendislik hizmeti eksik ya da hiç olmayan uygulamalar istenmeyen iş kazalarına sebep oluyor. Bu durum, kalıp iskele sektörünün ne kadar önemli olduğunu gözler önüne seriyor. Doka sadece Türkiye’nin değil, dünyanın sayılı projelerine sunduğu özel çözümlerle bu ihtiyaçlara yanıt veriyor. ABD‘de Mississipi Nehri Köprüsü, Belgrad’da bulunan Sava Nehri Köprüsü ve Almanya’da Froschgrundsee Vadi köprüsü gibi projelerin inşasında da yer aldık. Türkiye’de ise 1915 Çanakkale Köprüsü, Kömürhan Köprüsü, Osmangazi Köprüsü, Nissibi Köprüsü ve Kuzey Marmara Otoyolu’nun İhsaniye ile Çayırköy Viyadüklerinde de bulunduk” şeklinde konuştu.

Köprü yapım aşamasında ‘Doka birikimi’

Yol hizmetlerinde kritik önem taşıyan köprülerin yapımında geniş çaplı ve nitelikli bilgilerle ilerlemek gerektiğine vurgu yapan Özatay, “Yeteneklerimiz çok geniş kapsamlı. Kalıp mühendisliğiyle ilgili zorluklara, henüz tasarım aşamasında doğrudan odaklanıyoruz. Bu erken aşamada dahi çalışmaların hızlı, verimli ve ekonomik bir şekilde yürütülebilmesi için bilgilerimizle katkıda bulunuyoruz” diye konuştu.

Farklı köprü yapım yöntemleri:

Pilonlar ve köprü ayakları

Köprü ayakları, üst yapı destek noktaları olan kenar ayakları arasındaki mesafeyi azaltarak daha düşük bir toplam kesit elde edilmesini sağlar. Genellikle tekli veya çiftli olarak yerleştirilirler. Asma ve askı köprülerde merkezi destek noktalarından bağlanırlar. Bu tarz yapılara ‘pilon’ adı verilir. Bunlar temel olarak; kendinden destekli pilonlar, A veya H pilonları veya portal pilonlar olarak gruplandırılır.

Bu projelerde Doka ile çalışmanın avantajı: Doka kapsamlı planlama uzmanlığı ile vinçle tırmanır veya otomatik tırmanır kalıp sistemleri ile geometriden ve yükseklikten bağımsız şekilde çözümleyebilir.

Ağır yük iskeleleri

Eğer beton köprünün üst yapısı zeminden çok yüksekte değilse, ağır yük iskeleleri kullanarak maliyet etkin ve verimli bir şekilde yönetilebilir. Ağır yük iskelesi sistemi, özellikle beton köprü yapımı alanında yapı malzemelerini ve kalıp yüzey sistemlerini tutmak için kullanılan yardımcı bir yapıdır. Çok açıklıklı köprülerde üst yapı, tek dökümlük ağır yük iskelesi kurulumları kullanılarak birer bölüm halinde yapılır.

Bu projelerde Doka ile çalışmanın avantajı: Köprü üst yapılarındaki yüksek yüklerin güvenli ve ekonomik bir şekilde taşınması için, malzemeleri optimize edilmiş destek iskelelerinde uygun maliyetli planlama ve zamanında teslimat gerçekleştirilir.

Dengeli konsollu köprüler

Köprü bölümleri, inşaat demiri ve taze betonun ağırlığını taşıyan bir çift hareketli dengeli konsol kalıp arabası ile birbiri ardına dökülür. Bu durum çoğu zaman, köprü konsolunun her iki tarafına göre az ya da çok simetrik olarak gerçekleşir. Döküm bölümlerinin uzunluğu genellikle 3 ile 5 metre arasındadır.

Bu projelerde Doka ile çalışmanın avantajı:Doka’nın kiralanabilir hepsi bir arada sistemiyle mümkün olan olağanüstü maliyet verimliliği ve hızlı ekipman kullanılabilirliği sağlanır. Ayrıca, Doka’dan sağlanan kapsamlı proje desteği sayesinde, planlama ve yürütme konusunda netlik, ayrıntılı planlama, üst yapı tasarımcısı ile koordinasyon ve Dengeli Konsol Köprü Uzmanlık Merkezi tarafından yerinde destek sağlanır.

Kompozit köprüler

Köprünün uzunlamasına yöndeki çelik kirişlerle, yerinde dökülmüş beton tabliyenin birlikte çalışmasıyla paylaşılmış ‘yük taşıyıcı etkisi’ elde edilir. Uzunlamasına köprü kirişlerinin prefabrik yapılması, inşaat süresinin önemli ölçüde azalmasını sağlar. Kompozit tekniği, küçük üst geçitlerden büyük viyadüklere kadar, yapı aralıkları için düşük maliyetli, dayanıklı ve bakım gerektirmeyen köprü döşeme çözümleri sunar.

Bu projelerde Doka ile çalışmanın avantajı: Çok çeşitli köprü geometrileri maliyetleri için etkin çözümler kiralanabilir. Ayrıca değişken, hepsi bir arada sistemler ile Kompozit Köprü Yeterlilik Merkezi tarafından kapsamlı proje desteği sağlanır.

İlerlemeli kiriş ekipmanı (Launching-Girder)

İlerlemeli kiriş ekipmanı kullanılarak inşa edilen köprü üst yapıları, köprü açıklıkları arasında orta aralık desteği olmaksızın, köprünün uzunlamasına yönü boyunca yer değiştirebilen servis kirişleri üzerinde (genellikle her seferde bir aralık olmak üzere) inşa edilir. İlerlemeli kiriş yöntemi, derin vadilerde gereken yediden fazla aralıklı çok geçişli köprüler için ve doğa rezervleri, göller ile nehirler gibi engellerin zorladığı yerlerde kullanılır. Ayrıca mevcut trafiği engellemeden köprü yapmak için en de uygun bir yöntemdir.

Bu projelerde Doka ile çalışmanın avantajı: Projeye yapılan özel planlama ve yüksek performanslı kalıp sistemlerinin ön montajı ile birlikte ‘İlerlemeli Kiriş Ekipmanı’ konusunda dünyanın önde gelen tedarikçileriyle birlikte yapılan ortaklıklar, düzgün ve verimli inşaat ilerlemesi anlamına gelir.

İtme sürme

Kesintisiz üst yapı, ‘döküm sahası’ olarak adlandırılan yerinde imalat alanında bir desteğin arkasında tek seferde, bir bölüm halinde dökülür. Burada dökülen her bölüm bir sonraki dökülecek bölüme yer açmak için, önceden dökülen bölümlerle birlikte köprü elevasyonları arasında kaydırılır. Bu yöntem çoğunlukla düz veya bombeli zemin planı olan ve ön kesitinde tekdüze tepe noktaları veya düşük büküm yarıçapları bulunan daha uzun köprüler üzerinde kullanılır.

Bu projelerde Doka ile çalışmanın avantajı: Zaman ve maliyet açısından optimize edilmiş iş akışları için; pratik kalıp kapatma/açma mantığıyla planlanan dökümhaneli döküm sahası sayesinde, inşaat için ayarlanabilir kalıp sistemlerinin projeye özel planlanması ve ön montajı sağlanır.

Kemerli köprüler

Kemerli köprü, görsel açıdan en fazla etkisi olan köprü tasarımlarından biridir. Özellikle derin vadileri geçmek için tercih edilen bu tasarımda en yaygın inşaat yöntemleri, konsollu ve konvansiyonel kalıp destek sistemleriyle yapılanlardır. Burada alçalan kemer veya döndürmeli konstrüksiyon yöntemi alternatif olarak kullanılabilir.

Bu projelerde Doka ile çalışmanın avantajı: Kapsamlı planlama hizmetleri ve her bir üst yapının statiklerine özel olarak uyarlanabilen, optimize edilmiş yük transferleri ve projenin planlamaya göre devam etmesini sağlayan kiralanabilir kalıp çözümleri sunulur.

Total
0
Shares
Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

ÖNCEKİ HABER

Maxion İnci Jant Grubu’nun, 2.ticari araç jant fabrikası seri üretime başlıyor

SONRAKİ HABER

OM Mühendislik, Bauma 2022 fuarında ziyaretçileriyle buluşacak

BENZER HABERLER