27 yıl önce iş ve inşaat makineleri sektörüne yönelik olarak çıkardığı Makina Market dergisi ile yayıncılık sektörüne giriş yapan Apa Yayıncılık, 6 dergi ile sektördeki büyümesini sürdürüyor.
Abonelik Formu
Abonelik Formu

Güçlü Bir Pazar

IHS Markit’den Scott Hazelton, büyümenin yavaş olmasına rağmen Çin’in güçlü bir Pazar olmaya devam ettiğini söylüyor.

Anakara Çin için Reel Gayri Safi Yurtiçi Hasıla (GSYİH), 2021’in ilk çeyreğinde pandemi kaynaklı 2020 bazından yıllık (y/y) %18,3 arttı. Reel GSYİH’nın 2021 için %8.3, 2022’de %5.8 ve 2023’te %5,4 artması bekleniyor.

İlk çeyrek büyümesine, ikincil sektördeki (sanayi ve inşaat) yıllık %24,4’lük büyüme öncülük etti. Hizmet sektörü yıllık %15,6 büyüdü. Bununla birlikte, ikincil sektörün güçlü toparlanması, sanayi sektörü (madencilik, kamu hizmetleri ve imalat) tarafından yönlendirildi, inşaat sektörü pandemi öncesi seviyeye zar zor toparlandı. Çin hükümetinin potansiyel bir konut balonu konusundaki endişeleri ve emlak sektörünün aşırı kaldıracını kontrol altına alma politikaları inşaattaki toparlanmayı sınırladı.

Sabit kıymet yatırım büyümesi Şubat’ta %1.7’den Mart’ta %2.9’a ve Nisan’da %3.9’a yükseldi. İyileşme, imalat ve gayrimenkul yatırımlarındaki hızlanmalardan kaynaklandı. Öncelikle tıp ve tıbbi alet imalatındaki güç tarafından yönlendirilen yüksek teknoloji üretimi, iki yıllık (2020–21) ortalama bazında çift haneli büyüme bildirdi.

Gayrimenkul yatırım büyümesi, Mart 2021’den itibaren iki yıllık (2020–21) ortalama bazında 0,8 puan artarak %8,4’e yükseldi. Ancak, su ve ulaşım projelerindeki azalma nedeniyle  altyapı yatırım büyümesi iki yıllık bir dönemde bir önceki aydaki %5,8’den %3,8’e geriledi (2020–21). Yerel hükümet tahvillerinin beklenenden daha yavaş ihracı, kredi ortamındaki genel sıkılaştırma ve altyapı yatırımlarını sınırladı.

Riskten arındırma ve yerel yönetimlerin güçlü bir piyasa çabalarını kaldırması, altyapı yatırım büyümesi üzerinde ağırlık oluşturmaya devam edebilir. Bununla birlikte, gelişmekte olan ülkelerde Covid-19 vakalarındaki artış nedeniyle, imalat yatırımları esnek gayrimenkul yatırımından ve yurtdışı talepten yararlanabilir.

Nisan ayında konut kredisi faiz oranlarındaki artış ve konut piyasasında kredi düzenlemelerinin ve satın alma kontrollerinin sıkılaştırılması nedeniyle konut inşaat ve satış büyümesi zayıfladı. Gayrimenkul sektöründeki düzenlemelerin sıkılaşması ve azalan ihracat gücü ile birlikte, 2021’in ikinci yarısı için gerileme riski devam ediyor. Büyük şehirlerde temeller iyileşiyor olsa da, konut inşaatı Çin’in mali durumu ve geçmiş yıllardaki aşırılıklar nedeniyle sınırlı kalmaya devam ediyor.

Çin konut inşaatı 2020’de %2,3 arttı, ancak bu yine de yılın başlarındaki beklentileri aştı. İyileşen koşullarla birlikte büyümenin 2021’de %5.7’ye hızlanması, ardından 2022’de biraz yavaşlayarak %4.4’e düşmesi bekleniyor. Uzun vadede, konut inşaatı harcamaları 2020’den 2025’e kadar %4.5 bileşik yıllık büyüme oranından (CAGR) yavaşlayacak.

Artan Yaşlı Nüfus

Konut inşaatı büyümesinin ılımlı hale getirilmesinin bir nedeni, genel olarak inşaat için de demografi etkili oluyor. Ulusal İstatistik Bürosu’na (NBS) göre, Çin’in nüfusu 2020’nin sonunda 1,41 milyarı aştı ve 2010’a göre %5,38 arttı. Son on yılın yıllık ortalama büyüme oranı, %0.53 ile, 2000–10 yılları arasındaki  %0.57 ortalama yıllık büyüme oranından daha düşük bir hale geldi.

Çin’in yaşlı nüfusu artmaya devam ediyor, 2010-20 döneminde 65 yaş üstü insanların oranı 4,6 puan artarak %13,5’e yükseldi. Aynı zamanda, 14 yaşın altındaki çocukların yüzdesi sadece 1,35 puan arttı. Çalışma çağındaki nüfus (15-59 yaş arası) 6,8 puan düştü.

Çin’deki doğum oranı, 2019’a göre %18 düşüşle 2020’de 1,2 milyon doğuma geriledi. Bu, Çin’in toplam doğurganlık hızındaki düşüşü ve doğurganlık çağındaki kadın sayısındaki düşüşü yansıtıyor. Gelişmiş şehirlere ve şehir kümelerine daha yüksek nüfus akışı nedeniyle şehirleşme oranı hızla arttı. 2020’nin sonunda, şehir sakinleri Çin’in toplam nüfusunun %63,9’unu oluşturuyorken, 2019’da bu oran %60,6’ydı.

Çin’in nüfus artışı yavaşlamaya devam edecek ve 2030’dan önce zirveye ulaşabileceği düşünülüyor. Doğum oranı ve çalışma çağındaki nüfus düşüşü, uzun vadeli ekonomik büyüme için bir endişe kaynağı oluşturuyor. Konut dışı inşaat harcamaları da toparlanıyor ve 2020’de %0,9’dan 2021’de %5,6’ya yükseliyor. Konutlarda olduğu gibi, 2022’de %4,2’lik büyüme ile büyüme yavaşlayacak ve önümüzdeki beş yıl içinde %4,1’de kalacak. Kurumsal daireler 2021ve 2022’de lider büyüme segmenti olacak.

IHS Markit son zamanlarda yapısal kapsamını genişleterek eğitim ve sağlık hizmetleri yapıları kurumsal segmente öncülük edecek. Zayıf ulaşım ekipmanı üreticileri, kamu hizmetleri ve iletişimdeki güçlü büyümeye ağırlık verdiğinden, endüstriyel sektör en zayıf segment olacak (%4,4 2021’de). Tüketici harcamaları ekonominin payını aldığından, ticari olarak makul derecede başarılı sayılıyor.

Altyapı İçin Sabit Büyüme

Çin’de gerçek altyapı inşaatı harcamaları 2020’de %2,4 arttı. Enerji ile ilgili inşaat harcamaları %9,3 artarken ulaşım inşaatı %1,3 azaldı. Altyapı inşaatı harcamaları 2021’de %5,2 ve 2022’de %6,7 genişleme yolunda ilerliyor. Önümüzdeki beş yıl içinde Çin’deki altyapı, %7,0 enerji, %6,6’lık ulaşım inşaatı ve %6,6’lık su/ kanalizasyon inşaatı %4,4’te kaldı. Uzun vadede, Çin’deki altyapı inşaat harcamaları, 2025’ten 2030’a kadar %5,1’lik bir CAGR’de ılımlı genişlemesine devam edecek.

Ulusal Kalkınma ve Reform Komisyonu (NDRC) ve ulaştırma yetkilileri tarafından ortaklaşa yayınlanan yönergelere göre Çin, yetersiz kullanılan güzergahlar boyunca yeni yüksek hızlı demiryolu inşaatını sınırlayacak. Bir yüksek hızlı demiryolu güzergahı, tasarlanan kapasitesinin %80’inin altında çalışıyorsa, aynı güzergahı kapsayan ikinci bir hat yapılmaması planlanıyor.

Yönergeler ayrıca, yeni yüksek hızlı demiryolu bağlantılarının yalnızca yılda toplam 15 milyonun üzerinde gelen ve giden seyahati olan şehirlere kurulmasını şart koşuyor. Yönergeler, özellikle ağır borçlu bölgelerde, demiryolu yatırımları için finansman sistemi reformu ve yeni artan borcun sıkı kontrolünü vurgulamaktadır.

Yönergeler, yerel ekonomilere kısa vadeli destek sağlayan ancak bölgesel hükümetlerin borç fazlalığına katkıda bulunan projeleri engelliyor. Bu, 2021 hükümet çalışma raporunda vurgulandığı gibi, devlet borcunu kontrol etmeye ve kaldıraç oranını dengelemeye yönelik politika vurgusu ile uyumlu oluyor.

Bu hamleler, on yılı aşkın hızlı büyümenin ardından Çin’in demiryolu yatırımının zirveye ulaşabileceğini ve 14. Beş Yıllık Plan döneminde kademeli olarak düşebileceğini gösteriyor. Ulaştırma Bakanlığı, 2021 için demiryolu yatırım hedefini henüz yayınlamamış olsa da, Devlet Demiryolları Grubu tarafından Ağustos 2020’de açıklanan 2035 görünümü, önümüzdeki 15 yıl boyunca demiryolu yatırımındaki genişlemeyi yavaşlatan projeler olduğunu belirtiyor.

Çin inşaat piyasası güçlü kalmaya devam ediyor, ancak hala yavaşlıyor. Bununla birlikte, ülkenin ihtiyaçları, büyüme evresinin düşük oranlarda da olsa uzun süreceğini gösteriyor. Çin, uzun vadeli büyüme potansiyeli olan çekici bir pazar olmaya devam ediyor, ancak hata payı azaldı ve belirli fırsatlara dikkat daha da önemli hale geldi.

Total
0
Shares
Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak.

ÖNCEKİ HABER

TMB: Kentsel dönüşüm projeleri için çimento fiyatları istikrarlı olmalı

SONRAKİ HABER

Aşılması Gereken Engeller

BENZER HABERLER