27 yıl önce iş ve inşaat makineleri sektörüne yönelik olarak çıkardığı Makina Market dergisi ile yayıncılık sektörüne giriş yapan Apa Yayıncılık, 6 dergi ile sektördeki büyümesini sürdürüyor.
Abonelik Formu
Abonelik Formu

Daha Üretken, Daha Karlı

Tom Jackson Otomasyon ve GPS ile, günümüzün makineleri çok daha üretken ve karlı hale geldiğini belirtiyor.  

On yıl öncesinin ekskavatörlerini günümüzün makineleriyle karşılaştırmak, çevirmeli bir telefonu bir akıllı telefonla karşılaştırmak gibi. İlki telefon görüşmeleri yapar, ikincisi taşınabilir, yüksek teknolojili, çok işlevli bir üretkenlik aracı. Günümüzün ekskavatörleri, GPS sinyalleri tarafından yönlendirilen 2D ve 3D otomatikleştirilmiş makine kontrolüyle giderek daha fazla donatılıyor ve bu da temel bir modeli, dünyayı işlemek için mobil CNC (bilgisayarlı sayısal kontrol) cihazına benzer bir şeye dönüştürüyor. Bir zamanlar basit olan kaz-boşalt makinesi bir ekskavatör, hızla şantiyedeki en çok yönlü araç haline geliyor.

Yaklaşık 20 yıl önce, OEM’ler dozerler ve greyderler için ilk 2B ve 3B GPS hafriyat otomasyon sistemlerini tanıttı. Makine kontrolü için kablolanmış ilk ekskavatörler yaklaşık altı yıl öncesine kadar gelmemişti. Bununla birlikte, bu başlangıç ​​noktasından itibaren, ekskavatör otomasyon sistemleri hızla gelişti ve yükleniciler potansiyelin farkına vardıkça daha fazla sayıda ve boyutta makineye yayıldı.

Dozer otomasyonu, müteahhitlere bunu motorlu greyderler tarafından yapılan işlerin çoğunu tamamlamak veya değiştirmek için kullanabileceklerini öğretti. Şimdi artan sayıda, 2B / 3B makine kontrolü ile donatılmış bir ekskavatörün, menfezlerde, setlerde ve diğer konturlu yüzeylerde bitirme derecesini kesme gibi görevlerde dozerleri tamamlayabileceğini ve bazen değiştirebileceğini söylüyor.

Erken benimseyenler

Komatsu, 2014 yılında ekskavatörler için akıllı makine kontrol (iMC) platformunu piyasaya sürdü. Bunun üzerine şirket, bu yılın başlarında PC210LCi-11 ekskavatör için iMC 2.0’ı piyasaya sürdü.

Komatsu Kıdemli Ürün Müdürü Andrew Earing, “Artık, operatörün kepçe açısını ayarlamasına ve bir eğimle eşleştirmesine olanak tanıyan kova açısı tutma kontrolüne sahibiz,” diyor. Earing, “Operatörün yapması gereken tek şey, kol girişi sağlamak ve bu, kepçe açısını tasarım yüzeyinde tutacak. Operatör için daha rahat ve aynı zamanda daha verimli bir işletim deneyimi. “Kullanılabilirlik küresel olarak değişiyor, ancak iMC 2.0 şu anda Avrupa ve Kuzey Amerika’da mevcut.

Earing, “Makine kontrolü kesinlikle tuttu,” diye ekliyor. “Kesinlikle gelecek ve her geçen gün daha çok kullanıldığını görüyoruz. Müşterilerimiz doğrulukta % 30 veya daha fazla iyileşme ve % 56 daha az zaman tesviye kontrolü görebiliyor” dedi.

John Deere Construction Equipment, bu yıl 201G LC ve 350G LC ekskavatörlerinde 2D ve 3D tesviye kontrol teknolojisini tanıttı. John Deere Çözüm Pazarlama Müdürü Justin Steger, “John Deere SmartGrade teknolojisi, işte daha fazla üretkenlik ve doğruluk ile yüklenicilere her düzeyde fayda sağlıyor,” diyor.

Önceki teknoloji rehberlik sağlıyordu; Kabin içi monitörde nerede kazdığınızı gerçek zamanlı olarak görebilir ve bunu bitmiş kalite ile karşılaştırabilirsiniz. Smart Grade, otomasyon ekler. Steger, “Hidrolik sistem, kepçeyi tam olarak bitmiş tesviye parametrelerinde kazmaya yönlendirecek ve tesviyeyi aşmadan önce kepçeyi durduracaktır. Otomatik özellikler gerçekten değerlidir. Fazla kazdığınızda, sadece verimsiz işler yapmazsınız, aynı zamanda geri koyduğunuz şeyleri yeniden sıkıştırmanız veya yatak malzemelerine fazladan harcama yapmanız gerekir. Zamandan, yakıttan ve paradan tasarruf sağlıyor” şeklinde konuştu.

Ek olarak, daha az tesviye kontrolünüz var ve ilerlemeyi ölçmek için siperde bir adamın durmasına gerek olmadığını sözlerine ekleyen Steger, ” Sistem ayrıca, milimetrik seviye toleranslarına kadar kazmak için veya uydu GPS sinyalleri mevcut olmadığında lazerler veya toplam istasyonlarla eşleştirilebiliyor. Daha fazla üretkenliğe, bir günde daha fazla boru döşenmesine ve bir günde daha fazla toprak hareketine dönüşüyor. Steger, yavaş yavaş bir yıl içinde tamamlanan daha fazla iş ve sonunda müteahhitlerin cebinde daha fazla para biriktiriyor.” Deere, Akıllı Sınıf / Çözüm Bağlantısını saha geliştirme ve yer altı çalışmalarında kullanılan 210G LC ve 350G LC ekskavatörlerle piyasaya sürmeye başlıyor çünkü bunlar, en fazla avantajı göreceğiniz uygulamalardır” dedi.

Volvo Construction Equipment İş Platformu Yöneticisi Anthony Farmer, küçük ve orta boy ekskavatörlerin 2D ve 3D otomasyon sistemlerinin en çok Kuzey Amerika, Avrupa ve Okyanusya’da popüler olduğunu söylüyor. “Asya ve Çin’de çok fazla ilgi görmedik, ancak bu zamanla gelecek,” diyor.

Farmer, ilk benimseyenlerin genellikle makinelere aktarılabilen 3B saha modellerine aşina olan daha büyük yükleniciler olduğunu söylüyor. Volvo, fabrikadan 2D ve 3D seçenekleri ve 14 ila 48 tonluk modellerde Kuzey Amerika’da standart olarak Dig Assist Start (2D sistem) sunuyor.

Doosan Infracore Kuzey Amerika Pazarlama Müdürü Aaron Kleingartner, geçen yıl ConExpo’da ve ABD dışındaki pazarlarda tanıtılan Yeni Nesil Doosan DX800LC-7 ekskavatörün fabrikada kurulmuş Trimble 2D ve 3D makine yönlendirme otomasyonu sunacağını söylüyor. DX800LC-7, bu yıl daha sonra çıkacak olan bir dizi küçük Yeni Nesil, dash-7 Doosan ekskavatör geliştirmelerinin öncüsü.

Trimble ve Topcon, Kuzey Amerika’daki 2B ve 3B ekskavatör uygulamalarından aslan payını alırken, Leica Geosystems, Liebherr ve farklı bölgelerdeki diğerleriyle ortaklığa sahip. Aralık ayında Leica, Doosan’ın Avrupa’da fabrikada takılması için yarı otomatik işlevselliğe sahip Leica için hazır 2D-3D makine kontrolü hazır kitini duyurdu.

Kit, bom, kepçe veya yatırmalı döndürücünün kısmen veya tamamen otomasyonunu sunar. Leica ayrıca, uzak uygulamalarla kullanılabilen 2D ve 3D ekskavatör makine kontrol çözümleri geliştirmek için Kobelco ile birlikte çalışıyor.

Çoğu OEM, makinelerinin bir dizi teknoloji sağlayıcısı ile çalışabilmesini sağlıyor. JCB, X serisi serisine üç yeni ekskavatör ekledi: 131X, 140X ve 150X, GPS ve Trimble, Topcon veya Leica marka makine kontrol sistemlerini kullanmalarını sağlayan kablolarla sipariş edilebiliyor.

Otomasyon ve daha fazlası

2015 yılında Caterpillar, 323F ekskavatöründe Grade with Assist’i ve ardından 2017’de daha fazla 2D ve 3D donanımlı makineyi piyasaya sürdü. Şubat 2021’de duyurulan Cat ekskavatörlerinin en yeni listesi olan Next Generation 352, 374 ve 395, standart Cat ile birlikte gelir Gelişmiş 2D özellikli Cat Grade veya 3D özellikli Cat Grade’e 2D yükseltebiliyor.

Cat ayrıca, Yeni Nesil ekskavatörlerini, hareket halindeyken yük tahminleri için Cat Payload, devrilmeyi önlemek için görsel ve işitsel uyarılar veren Lift Assist, bomu ve stiğin daha öteye savrulmasını durdurmak için E-çit gibi ek sensör tabanlı teknolojiyle donattı.

Benzer şekilde, Volvo CE’nin EC220E, EC250E ve EC300E ekskavatörleri için aktif makine kontrolü, şirkete göre kazma yüksekliği ve derinliği için sınırların belirlenmesine izin veriyor ve bu da tesviye süresinde % 45 iyileşme sağlıyor. Volvo ayrıca fabrikadan 2D ve 3D sunuyor ve 2D sistemi, Topcon veya Trimble teknolojisi ile 3D sisteme yükseltilebiliyor.

Telematik bilgileri – makine konumu, teşhis ve işletim parametrelerinin saha ve ofis arasında hücre sinyalleri aracılığıyla paylaşılması – büyük OEM’lerden veriliyor. Bunun üzerine inşa edilen birçok OEM sistemi ve Trimble ve Topcon teknolojisi, ofisin 3D tasarım verilerini doğrudan makineye göndermesini de sağlayabiliyor.

Trimble’da Hafriyat Endüstrisi Direktörü Cameron Clark, “Sahayı ofise bağlayan teknoloji, normal şartlar altında faydalı, ancak pandemi benimseme sürecini gerçekten hızlandırdı çünkü iş sahasında fazladan insanın tasarım dosyalarını alması, bırakması veya kontrol etmesi ihtiyacını ortadan kaldırıyor,” dedi

Topcon Positioning Group İnşaat Kıdemli Başkan Yardımcısı Murray Lodge, bu temayı daha da inceleyerek, “Saha, yöneticiler ve ofis personeli arasında anında bağlantı, veri silolarının kaldırılmasına yardımcı oluyor ve veri çözümlerini kolaylaştırıyor. Bu, her gün doğrudan 3B model dosyalarını indiren operatörlerle anında iletişimi içerir. Bir soru ortaya çıktığında, ofis personeli ekranları paylaşabilir ve zamandan tasarruf edilmesini sağlamak için her türlü sorunu çözebilir” şeklinde ifade etti.

Kuşbakışı

Ekskavatörlerde sağ ve arka görüş hiç bu kadar iyi olmamıştı. 13 tonluk sınıfa girip yukarı çıktığınızda, görünümler üst yapı tarafından engelleniyor. Özellikle kapalı alanlarda ve kalabalık iş sahalarında kazaları önlemek için operatörler, bomun içine girerken veya kör taraflarından bomu sallarken çok dikkatli olmalı.

Bununla birlikte, dijital video kameralar kolay bir çözüm sunuyor.  Son zamanlarda monitörde kabin içi görüntüleme özelliğine sahip arka görüş kameraları çoğu orta ve büyük ekskavatörde standart hale gelmiş durumda.

Ek olarak, birçok OEM artık daha büyük makinelerine dört adede kadar kamera takıyor. Bu sistemlerden bazıları monitörde dört ayrı görünüm gösterecek. Ancak daha yeni yenilikler, dört görünümü de makineyi çevreleyen 360 derecelik kuşbakışı görünümde harmanlamak için yazılımın büyüsünü kullanıyor.

Doosan’dan Kleingartner, “Ekskavatörlerimizde yıllardır standart olarak arka görüş kameralarımız var,” diyor. “Gelecekte, yan görüş kamerası standart hale gelecek ve isteğe bağlı bileşen, Yeni Nesil ekskavatörler için monitörde dört kameralı, çepeçevre, kuşbakışı görünüm olacak.”

Yeşil makineler

Daha düşük CO2 emisyonları ve yakıt tasarrufu arayışında üreticiler, dizel tüketimini azaltan veya ortadan kaldıran yeni teknolojilerin sınırlarını zorluyor.

JCB’nin taş ocağı deneme sahasında 12 ay süren testlerden sonra, şirket şubat ayında hidrojen yakıt hücresiyle çalışan bir prototip 220X ekskavatöre sahip olduğunu duyurdu. 20 tonluk makine, elektrik motorlarını çalıştırmak için gereken enerjiyi oluşturmak için bir yakıt hücresindeki hidrojeni oksijenle reaksiyona sokarak gücünün % 100’ünü alıyor.

Hibrit ve elektrifikasyon teknolojisinde agresif bir yenilikçi olan Volvo CE, EC300E ekskavatöründe bir hidrolik-hibrit yardım sunuyor. Hibrit, bom indirildiğinde akümülatörleri yeniden şarj eder ve motora güç sağlamaya yardımcı olan hidrolik yardıma enerji gönderir. Şirket,% 20 daha yüksek yakıt verimliliği ve % 17 daha düşük CO2 emisyonu iddia ediyor. Volvo, temelde 25 ton ve üzeri olan geniş ekskavatör yelpazesiyle bu teknolojiyi genişletmeyi planlıyor.

Volvo’nun EC230 E-mobilite tamamen elektrikli ekskavatörü geçen yıl Bauma Çin’de gösterildi ve bu yıl Koreli bir müteahhit tarafından yürütülen bir denemede kullanılacak. Şirkete göre, 22 tonluk ekskavatör, lityum iyon pilleriyle günde sekiz saat çalışabiliyor – hızlı şarj ve gece boyunca tam şarj ile işletme maliyetinde % 60-70 azalma sağlıyor. Üretici ayrıca yakıt hücreleri için Daimler ile bir ortaklık yaptığını duyurdu ve daha büyük statik ekskavatörler için şebekeye bağlı gücü araştırıyor.

Total
0
Shares
Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak.

ÖNCEKİ HABER

Her Zamankinden Daha Fazla Hassasiyet

SONRAKİ HABER

Gelecek Potansiyel Dolu

BENZER HABERLER